BORAJET VANLI-TEBRİZLİ TURİZMCİLERİ BULUŞTURDU

Borajet Hava Yolları’nın Türkiye ile İran arasında başlatmış olduğu uçuşlar kapsamında Tebriz’den gelen 60 kişilik heyet ile bugün bir değerlendirme toplantısı yapıldı.

Van Valiliği, Doğu Anadolu Kalkınma Ajansı (DAKA) Borajet Hava Yolları ile bazı otellerin katkıları ile düzenlenen ‘Van Tebriz ile Buluşuyor’ konulu toplantı  turistik bir otelde gerçekleştirildi. Toplantıya Van Valisi Münir Karaloğlu, Yardımcıları Ata Uslu, Mehmet Yüzer, Van Belediye Başkan Yardımcısı Fazıl Kaya, Doğu Azerbaycan Havalimanları Genel Müdürü Ali Rostamı Nojehdeh, Tebriz Acenta Sahipleri Müdürü Samad Zorrıyeh Ghahraman, Doğu Azerbaycan Şehirleşme ve Yol Müdürü Ourojalı Alızadeh, Tebriz Ticaret Odası Üyesi ve İran-Türkiye Ticari Kurumu Müdürü Reza Kami, Borajet Hava Yolları Başkan Yardımcısı Hale Orhun, Van Ticaret ve Sanayi Odası (VATSO) Başkan Yardımcısı Mustafa Kantarcıoğlu ve çok sayıda seyahat acente yetkilisi katıldı.

İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü’nün hazırladığı Farsça Van videonun izlenmesinin ardından Borajet Hava Yolları Başkan Yardımcısı Hale Orhun, Tebriz Acenta Sahipleri Müdürü Samad Zorrıyeh Ghahraman, Van Ticaret ve Sanayi Odası (VATSO) Başkan Yardımcısı Mustafa Kantarcıoğlu, Tebriz Ticaret Odası Üyesi ve İran-Türkiye Ticari Kurumu Müdürü Reza Kami, DAKA Genel Sekreteri M. Emin Yaşar Demirci, Van Belediye Başkan Yardımcısı Fazıl Kaya ile Doğu Azerbaycan Şehirleşme ve Yol Müdürü Ourojalı Alızadeh’in birer konuşma yapmasının ardından kürsüye gelen Van Valisi Münir Karaloğlu, bu iki ülke arasındaki ilişkilerini geliştirilmesi için Borjet’in başlatmış olduğu uçuşların çok önemli katkılar sunacağını söyledi.

Başlatılan bu uçuşların her iki ülke arasındaki ilişkilerin gelişmesinde büyük katkı sunacağını ifade eden Vali Karaloğlu, bunun önemli bir adım olduğunun altını çizdi. Vali Karaloğlu, Azerbaycan Türkleri’nin,  ”Isfahan nısf-ı cihan, eğer Tebriz olmazsa” (Eğer Tebriz olmasaydı, Isfahan dünyanın yarısı olabilirdi) sözünü hatırlatarak, Tebriz’in önemine vurgu yaptı.

-“BAŞBAKAN ERDOĞAN İLE AHMEDİNEJAD 2 YIL ÖNCE DIŞ TİCARET HACMİNİ 30 MİLYAR DOLAR OLARAK BELİRLEDİLER”

Türkiye ile İran’ın bölgenin hem nüfus hem de ekonomik olarak önemli iki ülkesi olduğunu belirten Karaloğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü. “ Tebriz bizim için de önemli bir merkezdir. Biz de Tebrizi seviyoruz ve biz de öyle inanıyoruz. Tebriz olmasaydı, belki Isfahan dünyanın yarısı olabilirdi. Türkiye ile İran bölgenin gerçekten hem nüfus bakımından, hem de ekonomik güç bakımından çok önemli iki ülkesi. Bu iki ülke 400 yıldır barış içerisinde, sınırları hiç değişmeden yaşamaktadır. Son yıllardaki büyük gelişmeye rağmen hala iki ülke tam olarak var olan potansiyelini karşılıklı olarak kullanabilmiş değildir. 2012 yılında dış ticaretimiz 21 milyar ABD doları buldu. Bu büyük bir rakamdır. Ama iki ülkenin potansiyeli bundan çok daha fazladır. Biliyorsunuz İran Cumhurbaşkanı Sayın Ahmedinejad’la Başbakanımız Sayın Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan bundan 2 yıl önce iki ülke halkına, tüccarına, memuruna, amirine dış ticaret hacminin 30 milyar dolar dolara çıkarılmasında bir hedef koymuşlardı. Bunu yapabilmek, bunu başarabilmek için de yereldeki sınır illerinin arasındaki ilişkiyi hem ticari ilişkiyi, hem turizm ilişkisini hem de kültürel, sanatsal, eğitim ve sağlık gibi alanlarda mutlaka sınır illerinin sınıra yakın olan illerin ilişkilerini geliştirmemiz gerekir. Bırakılan bu hedefe ulaşabilmek için Tebriz ve Van’ın da ilişkilerini daha iyi bir noktaya taşıma mecburiyetimiz vardır.

-“BORAJET HAVAYOLU ŞİRKETİNDEN HAFTADA 3 GÜN OLAN SEFERLERİ 7 GÜN’E ÇIKARMASINI BEKLİYORUZ”

Bugün Borajet’in haftada 3 gün olarak başlatmış olduğu  uçuşların bence yeterli değil, bunu haftada 7 güne çıkarmak değerli turizmcilerden bekliyoruz. Şuanda Van’dan Türkiye içerisinde 8 vilayetimize direk uçuş yapılmakta, bunlar Trabzon, Gaziantep, Kayseri, Adana, İzmir, Antalya, Ankara ve İstanbul. Van’a gelen yolcular bu noktalara uçabilecekleri gibi İstanbul’a ulaştıktan sonra da dünyanın dört bir tarafına uçma şansı bulacaklar. Onun için Tebriz-Van arasındaki bu uçuşlar hem İran tarafı için hem Türk tarafı için çok önemli olduğunu düşünüyorum. Biz ilişkilerde karşılıklı kazanmayı hedef alıyoruz. Kazan, kazan formülü ile işe bakıyoruz. Bu geliştirmiş olduğumuz ilişkiler, hem İran tarafındaki turizmci kazansın, hem Türk tarafındaki turizmci kazansın diye çaba sarfediyoruz.

-“İRANLI TURİZMCİLER VAN’DA VE TÜRKİYE’DE TANITIM YAPMALI”

Turizmde rakamlarda Türkiye lehine bir durum gözüküyor ama şunu belirtmek lazım. İranlı turizmci dostlarımız, Türkiye’de biraz daha fazla tanıtım yapmaları gerekir. Ben 4 yıldır Van’da görev yapıyorum. Daha hiçbir İran’la ilgili bir tane bilboard asıldığını görmedim. Bu çalışma olmadan, tanıtım olmadan turizmin gelişmesi mümkün değil. Biz mutlak suretten de Türkiye’den İran’a, daha fazla turistin seyahat etmesini arzu ediyoruz. Bunun için çaba sarfediyoruz. Ama bunu tek taraflı bir çaba ile de bunu artırmamız mümkün değil. İranlı turizmci dostlarımız, eğer gelir Van’da ve Türkiye’de tanıtımlarını artırırlarsa bu Türkiye’den İran’a gidecek olan turist sayısında mutlak surette artacaktır.

-“VAN’DA TÜRK-İRAN ÜNİVERSİTESİ’NİN KURULMASI PROTOKOLÜ İMZALANDI”

“Sadece ticarette, turizmde değil iki ülke arasındaki eğitimde, sağlıkta, kültürde, sanatta da, sporda da mutlaka ilişkilerimizi geliştirmemiz gerekir. Karşılıklı bu noktada gidiş gelişlerimizin olması gerekir. Biz bundan 1,5 ay önce Tebriz Üniversitesi ile Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nin (YYÜ) himayelerinde Van’da Türk-İran Üniversitesi’ni kurmak üzere bir protokol imzaladık. Yine buna benzer ortak kültürel etkinlikler, ortak sanatsal ve sportif etkinlikler mutlaka yapmamız ve geliştirmemiz gerekir. Belki buna diğer komşu diğer ülkeleri de katarak, yapmamız gerekir. Hem iki ülke arasında hem de bölgedeki ülkeler arasındaki ilişkileri geliştirebilelim. Ben bugün başlayan Borajet uçak seferlerinin bu bahsetmiş olduğumuz ilişkilerin gelişmesine pozitif katkı sunacağını biliyorum ve inanıyorum. Bundan dolayı emeği geçen başta Borajet olmak üzere Türk tarafında ve İran tarafında bu seferlerin başlamasında katkısı olan bütün yetkilileri, sektörün bütün temsilcilerini kutluyorum”
Yapılan konuşmaların ardından Tebriz’den gelen turizmciler Vanlı turizmcilerle birlikte şehir merkezini gezdikten sonra kentten ayrılacaklar.